YENİ HABERLER
ÇOK OKUNANLAR
TRT'ye rating KOMPLOSU: 200 denek devre dışı
AGB'nin devre dışı bıraktığı 200 denek TRT izleme eğilimli olduğu belirtildi
TRT'ye rating KOMPLOSU: 200 denek devre dışı
03 Haziran 2009 / 08:15 Güncelleme: 00 0000 / 00:00

AGB’nin 200 rating ölçüm deneğini sistemden çıkarmasının altından da komplo çıktı. Yüzde 10’luk orana denk gelen bu deneklerin, TRT izleme eğimli oldukları belirtildi. TRT dava açtı.


MİLYARLARCA liralık reklam pastasına yön veren televizyon ratinglerinin ölçümünde TRT’ye komplo düzenlendiği ortaya çıktı. TRT’nin AGB Türkiye’nin ölçümlerine güvenmediğini açıklamasından sonra TRT’nin ratinglerinden inanılmaz düşüşler yaşandı. TRT’nin bunu sorgulaması üzerine AGB Türkiye’nin bazı usulsüzlükler nedeniyle 2 bin 500 olan rating ölçüm hanelerinden 200’ünü devre dışı bıraktığını açıkladı.


YÜZDE 10’A DENK


AKTİF Haber’e göre bu 200 hane TRT izlemeye eğimli oldukları için AGB Türkiye tarafından sistemden çıkarıldı. 200 hanenin karşılığının da yüzde 9-10’luk rating rakamı olduğu belirtiliyor. Skandalın patlak vermesinden sonra TRT dün bir açıklama yaparak AGB Türkiye ve Televizyon İzleme Araştırmaları Komitesi (TİAK) yetkilileri hakkında suç duyurusunda bulundu. TRT, suç duyurusunu dün Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı’nın 02.06.2009 tarih ve 5/9650 kayıt numarası ile Kadıköy Cumhuriyet Başsavcılığı’na yaptı. TRT Genel Müdürlüğü’nün açıklamasına göre; suç duyurusunda, AGB Türkiye ve TİAK yetkililerinin gizli tutulması gereken denek bilgilerini sızdırmak ve bu şekilde yanlış ölçümlere dayalı rating bilgilerini abonelere ve kamuoyuna açıklamak suretiyle suç işlediği belirtildi. Bu vasıtayla TRT’nin kamuoyunda var olan güvenilirliğine gölge düşürülmeye çalışıldığı ve kurumun AGB Türkiye ve TİAK yetkilileri tarafından işlenilen suç nedeni ile gelir kaybına uğratıldığı ifade edildi.


TİAK SIZDIRDI


AÇIKLAMADA şu ifadelere yer verildi: ‘TRT tarafından yapılan suç duyurusu, suçun işlendiğini gösteren pek çok açık gösterge değerlendirilerek yapılmıştır. Gerek ham bilginin işleme sürecinin ve kriterlerinin bilinmemesi ve gerekse sadece AGB yetkilileri ile TİAK denetçisinde olması gereken denek isimlerinin film şirketlerinin elinde bulunması ve deneklerin isimlerinin haber sitelerinde açıkça yer alması, kamuoyunu ve TRT Kurumu’nu rahatsız ettiği gibi yetkililerin denek bilgilerini sızdırdığı ve suç işlendiği gerçeğini de ortaya koymaktadır.’


AGB’den skandala sus emri


TV ratinglerinde bir skandal daha patlak verdi. 5 yılda bir değiştirilmesi gereken deneklerin, 10 yıldır sistemde olduğu ortaya çıktı. Ölçüm şirketi AGB’nin yıllardır sistemden olan deneklere ‘susmaları’ için baskı yaptığı anlaşıldı. AGB yetkililerinin verdiği bilgiye göre rating ölçümü yapılan hanelerin yüzde 20’si her yıl değiştirilmeli. Böylece 5 yılda bir tüm deneklerin değiştirildiğini belirten yetkililer, bu sayede bir hanenin uzun zaman sistemde kalmadığı için usulsüzlüğe yol açacak durumların da yaşanmadığı ifade etti. AktifHaber’in yayınladığı habere göre, rating ölçümü yapan AGB şirketi 10 yıldır 8 rating ölçümü yapılan haneyi hiç değiştirmedi. Rating skandalına yeni boyut kazandıracak bu gelişmenin mecburi kahramanlarından İstanbul Bahçelievler’de yaşayan Haldun C. (70), 8 yıldır evinde rating cihazı bulunduğunu belirterek, ‘Bu güne kadar sizden rating cihazını alıyoruz diye bir şey söylemediler. Beni bugün AGB yetkilileri aradı ve ‘Gazeteciler gelirse açıklama yapmayın’ dediler’ şeklinde konuştu. Şişli’de yaşayan Fatma A. (86), evine 6 yıl önce rating ölçüm cihazı takıldığını, cihazı kullanması karşılındığında ölçüm şirketinin puanlama sistemiyle kendisine ev hediyeleri verdiğini ve AGB yetkililerinin telefonla arayıp gazetecilere konuşmamasını istediklerini söyledi.



Çolakoğlu itiraf etti



AGB yetkilileri konuyla ilgili konuşma yetkisinin TİAK’ta olduğunu belirtti. TİAK üyesi Nuri Çolakoğlu ise AGB’nin rating hanelerinin yüzde 20’sini her yıl yenileyip 5 yıl içinde tüm rating hanelerini yenilemesi gerektiğinin altını çizdi.


YANLIŞLIK DÜZELTİLECEK


ÇOLAKOĞLU ‘Gördük ki bu yapılmamış. Çok eski deneklerin bir kısmı değiştirilmemiş. Bu rakamın ne olduğu şimdilik belli değil. Fakat AGB ile konuştuk, bize birkaç gün içinde rakamları tesbit edip verecekler. Daha sonra da hızlı bir şekilde bu hanelerdeki rating cihazları alınacak. TİAK sistemdeki hataları gördükçe hemen bu işi değiştirecek, yapılan yanlışlık düzeltilecek’ diye konuştu.


Denekten şok ifade


TRT 1’de önceki akşam yayınlanan Tayfun Talipoğlu’nun sunduğu ‘Nasılsınız’ isimli programda rating skandalı tartışıldı. Programda TRT muhabirleri tarafından rating deneklerinin evlerine yapılan ziyaretler ve ropörtajların yer aldığı bir haber yer aldı. İstanbul’da yaşayan bir denek inanılmaz itiraflarda bulundu. Denek, şu bilgileri verdi: ‘Özel bir televizyonda program yapan bir kişi bana ayda 500 lira teklif etti. Bir Ramazan günü iki tane jiple evime geldiler. Tüm komşularım gördü. Bana imzalı fotoğrafını bile verdi. O kanal izlensin diye, televizyonu ‘Size hediyeler yollayacağım’ dedi. Bir baza gönderdi, çocuk odası gelecekti gelmedi. Onlar yüzünden ev telefonumu kapattım. Fakat o kanalı izleme karşılığında teklif edilen ücreti almadım.’


Star

MEDYA Kategorisindeki Diğer Haberler