YENİ HABERLER
ÇOK OKUNANLAR
TRT'nin bir yol ayrımına geldiğinde seçeceği bir k
TRT'nin bir yol ayrımına geldiğinde seçeceği bir k
TRT'nin bir yol ayrımına geldiğinde seçeceği bir k
16 Eylül 2008 / 12:39 Güncelleme: 16 Eylül 2008 / 00:00

TRT Genel Müdürü İbrahim Şahin, AGB'nin TV izleme ölçümlerinde manipülasyon olduğunu öne sürerek, "TRT'nin bir yol ayrımına geldiğinde seçeceği bir konu var. Reklamdan çıkmayı bile düşünüyorum ben. TRT olarak biz oradan çıktığımızda AGB tartışılır hale gelir ki, bunu hiç kimse düzeltemez" dedi.


Şahin, bir grup basın mensubuna TRT'deki çalışmalar hakkında bilgi verdi.


Daha önce 29 Ekimde yayına girmesi planlanan çocuk kanalının Cumhuriyet Bayramı
tören ve etkinliklerinin "gölgesinde kalabileceği düşüncesiyle", 1 Kasımda
açılmasının kararlaştırıldığını belirten Şahin, kanalın ismiyle ilgili de
çocuklardan 12 bin civarında teklif aldıklarını söyledi. Şahin, kanala en fazla
beğenilen "TRT Çocuk" isminin verilmesini düşündüklerini kaydetti.


AGB'nin reyting ölçümlerinden yakınan Şahin, TRT'nin reklam almaktan
vazgeçebileceğini belirterek, sözlerini şöyle sürdürdü:
"TRT'nin bir yol ayrımına geldiğinde, seçeceği bir konu var. Reklamdan
çıkmayı bile düşünüyorum ben. Tamamen reklamdan çıkılsın ama bunda bizim son
yaptığımız anlaşmaların getirilerine bakarak hareket edeceğiz. Biz Kalan Müzik'le
bir anlaşma yaptık, mesela müzikten, CD'den, DVD'den, albümlerden elde edeceğimiz
gelir ciddi anlamda bir alan teşkil ederse, biz reklamdan çıkarız.


Çünkü, AGB ölçümleri, her şeye rağmen maniple ediliyor ve biz ondan
memnun değiliz. Özellikle, şu son 1-2 haftadır üzerinde ciddi anlamda da
oynanıyor diye düşünüyorum. Çünkü bizim her defasında tereddütsüz birinci olan
'Stadyum' programı, 10'uncuydu. Bu doğru ölçüldüğünde, hiçbir şekilde 10. gelme
ihtimali yok, aşağıdan da baksanız, yukarıdan da baksanız.


O yüzden kesinlikle bir manipülasyon var ve biz bir gün çıkıp, 'Tamam
arkadaş, size güle güle' diyeceğiz. Onun zamanını kolluyoruz, bekliyoruz. Bu
şekilde bir algı bizi rahatsız ediyor. Kendilerine de söyledik 'Bunu sağlıklı
şekilde ölçün, 20. de çıkıyorsak razıyız'. Ama siz geleceksiniz, sürekli birinci
olan bir programı 10. sıraya koyacaksınız, onun kabulü mümkün değil, biz defa
bunu protesto ediyoruz. Hiçbir şekilde kabul etmiyoruz. Yeri geldiğinde
uğraşımızı ortaya koyacağız. Bunu nasıl olacak? Reklamlardan da çıkacağız."
TRT'nin reklam gelirlerinden sadece 30 milyon YTL elde ettiğini dile
getiren Şahin, "Bu sadece bize bir canlılık katıyor. Bizim, reklam pastasından
büyük pay alalım diye bir hırsımız da yok. İhtiyaç da yok. TRT bir şekilde
elektrik faturalarından pay alıyor" dedi.


"ÇIKTIĞIMIZDA AGB TARTIŞILIR HALE GELİR"


AGB ölçümlerinin objektife yakın olması gerektiğini vurgulayan Şahin,
TRT'nin reklamlardan çıkmasının AGB'ye de büyük zarar getireceğini söyledi.


Şahin, "TRT olarak biz oradan çıktığımızda AGB tartışılır hale gelir ki, bunu
hiç kimse düzeltemez. Çok iddialı konuşuyorum. O açıdan AGB yönetiminin bunu
mutlak suretle göz ardı etmemesi lazım. TRT olarak yarın 'AGB'den ayrılıyoruz'
dediğimiz andan itibaren orada 3-5 kanalın dışında kimse kalmaz" diye konuştu.


Reyting ölçümlerinin RTÜK veya noter gibi belli denetimde olması
gerektiğini ifade eden Şahin, AGB'nin "toplumdan tekrar vize alması gerektiğini,
çünkü bu konuda sadece kendilerinin rahatsız olmadığını, TRT'nin çıkması halinde
en az 15 kanalın da bu sistemden çıkabileceğini" kaydetti.


FARKLI DİL VE LEHÇELERDE YAYIN


Şahin, gelecek yılın Mart ayında hayata geçmesi planlanan ve Arapça,
Farsça ile Kürtçe yayın yapacak kanalla ilgili de bilgi verdi.


Çalışmaların devam ettiğini, ancak eleman, mekan, yayın cihazları gibi
konularda çeşitli ihtiyaçların bulunduğunu dile getiren Şahin, iki ay kadar önce,
kanalla ilgili Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde anket yaptıklarını
anlattı.


Şahin, şunları kaydetti:
"Farklı dillerde yayın yapma konusu gündeme gelince kıyamet kopuyor. 15
yılım o bölgede geçti. Buna ihtiyaç olduğunu gördüm. Çocuklar okula gitmiyor.


Türkçe öğrenemiyor. Kürtçe gazete, dergi olmadığı için de bilgilenemiyor. Terör
örgütüne meyilli hale geliyor. Oradaki vatandaşın devletle bir sorunu yok. Hatta,
kanalın İstiklal Marşı ile açılıp kapanmasını istiyorlar.


Kürt nüfusu ciddi anlamda ihmal edilmiş, onların ihtiyaçlarını gidermek
gerekiyor. Kendi dillerinde Türkiye'yi anlatmak gerekir."
Kürtçe yayının sadece Türkiye için yapılmayacağına dikkati çeken Şahin,
kanalın yayınının, terör örgütünün yayın organı Roj TV'nin de yayın yaptığı
Hotbird uydusu üzerinden verilmesinin düşünüldüğünü, programları Irak'ta, Irak'ın
kuzeyinde, hatta İsveç'te oturan Kürtlerin izleyebileceğini ifade etti.


"ARAP ÜLKELERİNDEN TALEP..."


Şahin, kanalın Arapça ve Farsça yayın yapacak olmasıyla ilgili olarak da
bu konuda Arap ülkelerinden ciddi talep aldıklarını, Farsça'nın da geniş bir
bölgede konuşulduğunu söyledi.


İran vatandaşlarının Türkiye'yi merak ettiğini belirten Şahin, ayrıca
Farsça yayınla İran'daki 20-25 milyon Azeriye ulaşılabileceğini, Afganistan'ın
nüfusunun dörtte ikisinin Farsça bildiğini, yine Tacikistan ve Özbekistan'da bu
dili konuşanların bulunduğunu anlattı. "Farsça'ya Amerikalılar çok ilgi duyuyor.


İran'da Kürtçe yayın yapan 4 kanal var" diyen Şahin, kanalın Türkiye'nin Orta
Doğu politikasına katkı sağlayabileceğini ifade etti.


EUROVISION ŞARKI YARIŞMASI


Şahin, Eurovision şarkı yarışmasına katılacak şarkıcının henüz
belirlenmediğini açıkladı.


Yarışmada şarkıların Türkçe söylenmesinden yana olduğunu dile getiren
Şahin, "Dereceye girmesek veya birinci olmasak bile Türkçe söylenmesi, orada
şarkımızın kendi dilimizde söylenmesi önemli. Ama Fransızlar bile son
Eurovision'da ilk defa İngilizce okuttu. O açıdan artık uluslararası bir dil
halini almış, dereceye girmek istiyorsak, birinci sıraya talip olacaksak belki
İngilizce olması yeğlenebilir" dedi.


Şahin, Eurovision'da artık "şarkıdan çok ülkelerin ideolojik veya
jeopolitik yapısının öne çıkmaya başladığını" kaydetti.


Kurumun teknik altyapısına da değinen Şahin, bu yıl için ayrılan 23
milyon YTL'yi 93 milyon YTL'ye çıkardıklarını bildirdi. Şahin, stüdyoların
yenilenmesi, vericilerin değiştirilmesi gibi çalışmalar yaptıklarını, bu sayede
7-8 milyon YTL'lik enerji tasarrufu sağlayacaklarını, ayrıca ekran parlaklığı ve
izlenilebilirliğin de artacağını kaydetti.


"BÜLENT ERSOY'A YASAK YOK"


TRT Antalya Radyosu'nun kapatılacağına ilişkin iddiaların da doğru
olmadığını belirten Şahin, ilde yayın yapan iki radyoyu birleştireceklerini
söyledi. Şahin, "Turizm ve Antalya radyosunu, muhtemelen Antalya Turizm Radyosu
veya Antalya FM olarak birleştireceğiz. Antalya radyosunda 20 civarında çalışan
var, kimse mağdur edilmeyecek. Kısacası, Antalya Radyosu'nu kapatmıyoruz. İki
radyo birleşince daha güçlü olacağız. Çünkü, turizm radyosunun ne kadar
dinlendiği konusunda şüphelerimiz var" diye konuştu.


TRT'nin internet sayfasını 27-30 dilde yayımlama çalışmalarının olduğunu
anlatan Şahin, TRT'nin internet sitesinde BBC'de bile olmayan interaktif radyo
yayımcılığının olacağını bildirdi.


Şahin, kurumda idari personel çok olmasına rağmen, yayıncı sıkıntısı
yaşadıklarını, özellikle yurt dışı bürolara göndermek için yabancı dil bilen
personele ihtiyaç olduğunu dile getirdi.


Bülent Ersoy'a TRT'nin "yasak getirdiği" yönündeki haberlerin sorulması
üzerine, böyle bir durumun söz konusu olmadığını bildiren Şahin, kurumdan TRT
kanunundaki değişiklikten sonra emekli olanların sayısının 754'e çıktığını
sözlerine ekledi.

MEDYA Kategorisindeki Diğer Haberler